YstYF - Ystads kulturhistoriska förening Y

Foto: Lucas Gölén

tillbaka till startsidan

Extra händelser

Längre ned på sidan kan du läsa om kurser i Klostret.

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Sidan uppdaterad:
2020-10-10

Programverksamhet på Klostret samt utflykter våren 2020

Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF-program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Onsdag 7 oktober kl. 19.00

Dussinet fullt

Föredrag av professor Ivo Holmqvist om tretton danska arkitekter verksamma i Skåne under andra hälften av 1800-talet, särskilt om Peter Boisen, Ystads förste stadsarkitekt.

Föredraget kommer att hållas i konstmuséets hörsal, S:t Knuts torg. Se dock meddelande här om eventuell ändring!

Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Onsdag 21 oktober kl. 19.00

Fest och fasta i det medeltida Skandinavien

Från salt sill och kål till hjortstek i kostbara såser. Det medeltida köket var mycket mer än bara en fråga om överlevnad eller frosseri, maten var central i det medeltida Skandinaviens ekonomi, kultur och religion. Under föredraget berättas om vad man åt, hur maten tillagades och vilken roll den spelade i det profana medeltida samhället, men också i kyrkan.

Föredrag av kulinarisk arkeolog Daniel Serra.

Onsdag 28 oktober kl. 19.00

Ystad-Metall 1919–1969: När metallen satte Ystad på designkartan
Under 1920- och 1930-talen blev föremål av tenn, brons och mässing från Ystads Metallindustri berömda i initierade formkretsar världen över. Antikvarien Jonas Barros Eriksson har grävt i arkiv, rotat på vindar och intervjuat släktingar till konstnärerna för att kunna berätta företagets tidiga historia.

Föredraget baseras på boken ”Ystad-Metall 1919–1969”, utgiven 2020.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86.

Entré 80 kr, medlemmar i YF - Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Onsdag 28 oktober kl. 10.00–12.00

Höstlov på Klostret med naturverkstad

Kom till Klostret och experimentera med vatten och växter. Vi gör också insektshotell, fågelgodis och andra spännande saker. Roligt quiz och god fika blir det också.

Höstlovsaktivitet för barn 7–12 år.

Förbokning senast 25 oktober till Klostrets reception 0411-57 72 86. Obs! Det går inte att anmäla på telefonsvararen. Fri entré

Torsdag 29 oktober kl. 10.00–12.00

Höstlov på Klostret med naturverkstad

Höstlovsaktivitet för barn 7–12 år.

Onsdag 11 november kl. 19.00

Modernistisk arkitektur i Ystad kommun
Stadsantikvarie Karl Ekberg berättar om modernistisk arkitektur i Ystads kommun. Det görs nedslag i Ystad hamn, Glemmingebro och Sövestad och vi får bl.a. stifta bekantskap med en unik silokonstruktion, ett postmodernistiskt parkeringshus i kalla krigets 1980-tal och en prästgård i brutalistisk arkitekturstil. Det berättas om lokala arkitekter som Rune Welin och Claes B. Persson, men även andra kända namn som Bengt Edman och ingenjör Nils Weibull.

Onsdag 18 november kl. 19.00

Nationella genbanken bevarar trädgårdsväxter för framtiden

I juni 2016 invigdes Nationella genbanken för vegetativt förökade trädgårdsväxter. Genbanken innehåller en unik samling äldre trädgårdsväxter från hela landet. Den är placerad vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp och är en fältgenbank där sorterna bevaras genom odling tillsammans med sin kulturhistoria.

Föredrag av genbankskurator Karin Persson.

Administrator

YF-sigill-transp-small
Subrosaknapp1

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Är du inte redan medlem i
YF - Ystads kulturhistoriska förening?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Allmänt

Klicka på bilden nedan så ser du hela programmet

.

Juli - december 2020

Ingen utgivning av kulturkalendern sommar/höst 2020. Se aktuell  information och program på respektive verksamhets sidor eller i sociala  medier.

Kurser

Aktuella utställningar

8 april 2017 – tillsvidare

Klostret 750 år – en historisk tidsresa

Genom texter, bilder och föremål berättar utställningen om Klostrets historia under 750 år, från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Byggnaden har använts som kloster, sjukhus, spritbränneri och lagerlokal och var nära att rivas innan den restaurerades och blev bibliotek och museum. Utställningen lyfter fram klosterbyggnadens förändring och människor som satt sin prägel på den under 750 år.

pgm2018-klostret1

8 april 2017 – tillsvidare

På ruinens brant

Klostret var länge ett ödehus och ruin mitt i Ystad som besluts-fattarna inte visste vad de skulle göra av. Utställningen visar fotografier från Klostrets restaurering som började 1909. Fotografierna kommer från YF – Ystads Kulturhistoriska Förenings bildarkiv och är tagna av Anders Roland, Theodor Wåhlin och S. M. Marcus m.fl.
pgm2018-ruinens_brant

25 april 2020 – 10 januari 2021
Tema ekologi
Det är nu 40 år sedan Franciskus av Assisi utnämndes till ekologins skyddshelgon. Klostret i Ystad byggdes av Franciskus anhängare
och vetenskapen ekologi är kanske mer aktuell idag än någonsin. Därför uppmärksammar vi under året detta 40-års jubileum med utställningar och arrangemang på temat ekologi.

25 april 2020 – 30 augusti 2020

Sötvatten – en värld av liv

Bild t utst-2020-04-25

Foto Johan Hammar

Utställningen har tagits fram av Regionmuseet Kristianstad i samarbete med marinbiologen och naturfotografen Johan Hammar. Den bygger på fotograferat och filmat material av arter och miljöer både under och över vattenytan, från norra till södra Sverige. Genom magiska foton och filmer och därtill ett antal interaktiva stationer skapar utställningen en fascination för vilka fantastiska vattenmiljöer som finns i landet. Syftet med utställningen är att öka förståelsen och kunskapen om ivhursnödvändigt det är med orörda, levande och friska vatten - för både människor och djur.

6 juni 2020 – tillsvidare

Livets väv –
         Vad är ekologi?
Ekologi är läran om samspelet mellan organismer och deras miljö. Detta samspel är som en stor väv som vi alla ingår i. Vi påverkar och påverkas av jord, vatten, luft och andra levande varelser. Tillsammans med konstnärer, Ystad kommuns ekolog, samt Marietorps naturskola utforskar vi denna allomfattande och fantastiska Livets väv.