YstYF - Ystads kulturhistoriska förening Y

2021-06-18

Foto: Lucas Gölén

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Programverksamhet på Klostret samt utflykter våren 2021

Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF-program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Programverksamhet på Klostret samt utflykter

OBS!
På grund av pandemin är årsmötet flyttat!

Årsmötet kommer att äga rum den 10 oktober 2021

Vi följer utvecklingen kring coronaviruset (Covid-19) och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Detta kan innebära att programverksamhet behöver anpassas eller ställas in med kort varsel.
Gå in på Klostrets hemsida
www.klostret.ystad.se för att få uppdaterad information.

År 2021

Onsdag 30 juni kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Onsdag 7 juli kl. 11.00, 13.00 och 15.00
Visning på engelska kl. 11.00, på tyska kl. 13.00 och på svenska
kl. 15.00. Kulturguiden Monika Lennartsson tar med deltagarna på en spännande historisk tidsresa om Klostrets 750-åriga historia. För att minska smittspridningen av coronaviruset hålls visningarna utomhus på området runt Klostret och vid dåligt väder i kyrkan. Entré 50 kr.

Onsdag 4 augusti och onsdag 11 augusti kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Torsdag 12 augusti kl. 18.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i Peter Boisens spår
Följ med på en vandring med professor Ivo Holmqvist. Vi vandrar genom Ystads medeltida kvarter och tittar på byggnader ritade av Ystads förste stadsarkitekt Peter Boisen. Vandringen tar 90 minuter. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr, betalas kontant eller med swish på plats.

Söndag 15 augusti kl. 14.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i Peter Boisens spår

Onsdag 15 september kl. 19.00
Peter Boisens Ystad
Professor Ivo Holmqvist orienterar i ord och bild om den stora mängden byggnader av skilda slag som Ystads förste stadsarkitekt ritade och diskuterar vilken betydelse hans verksamhet fick för stadsbilden. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86.
Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Söndag 19 september kl. 11.00–13.00 i Rosariet
Växtloppis/växt- och fröbytardag
Har du växter i perennrabatten som du delat eller har du tagit frön du vill sprida? Du är lika välkommen vare sig du vill sälja, byta eller köpa. En härlig möjlighet att förnya dina rabatter! Du som har växter med dig tar själv med dig bord. Välkommen!

Söndag 10 oktober kl. 14.00
YF – Ystads Kulturhistoriska Förening håller årsmöte
Efter mötet k
ommer föreningen Ystads Skulpturpark berätta om arbetet med årets Ystadiana "Till stadens prydnad". Information kommer också om appen med tvåspråkig audioguide och om konstpromenader med olika teman kring den offentliga konsten i Ystad. Enklare förtäring serveras i anslutning till mötet. Medlemskortet uppvisas i receptionen före inträde.

Onsdag 13 oktober kl. 19.00
Då Ystad blev med färg
Hans Permbo, historiker och f.d. museifotograf, visar bilder och berättar om färgfotografins utveckling under 1800-talet och om Ystads första färgbilder 1928. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Onsdag 20 oktober kl. 19.00
Grep och gaffel: att planera och odla en dekorativ köksträdgård
Anette Nilsson från Boängs trädgård i Röstånga visar och talar om hur hon byggt upp sin köksträdgård och hur man kan tänka för att få en blommande odling hela säsongen. Många sorttips och en del matprat blir det också.

Onsdag 18 november kl. 19.00
Ystads Skulpturpark
Antikvarie Anders Reisnert berättar om utsmyckningar på äldre arkitektur i Ystad. Kan denna rika flora av dekorativa framställningar från flera sekler bakåt i tiden räknas som en slags offentlig konst? Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Administrator

YF-sigill-transp-small

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Extra händelser

Är du inte redan medlem i
YF - Ystads kulturhistoriska förening?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Allmänt

.

Juli - december 2020

Ingen utgivning av kulturkalendern sommar/höst 2020. Se aktuell  information och program på respektive verksamhets sidor eller i sociala  medier.

Kurser

Aktuella utställningar

25 april 2020 – 10 januari 2021
Tema ekologi
Det är nu 40 år sedan Franciskus av Assisi utnämndes till ekologins skyddshelgon. Klostret i Ystad byggdes av Franciskus anhängare
och vetenskapen ekologi är kanske mer aktuell idag än någonsin. Därför uppmärksammar vi under året detta 40-års jubileum med utställningar och arrangemang på temat ekologi.

6 juni 2020 – tillsvidare

Livets väv –
         Vad är ekologi?
Ekologi är läran om samspelet mellan organismer och deras miljö. Detta samspel är som en stor väv som vi alla ingår i. Vi påverkar och påverkas av jord, vatten, luft och andra levande varelser. Tillsammans med konstnärer, Ystad kommuns ekolog, samt Marietorps naturskola utforskar vi denna allomfattande och fantastiska Livets väv.