YstYF - Ystads kulturhistoriska förening Y

2020-12-30

Foto: Lucas Gölén

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Programverksamhet på Klostret samt utflykter våren 2021

Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF-program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Programverksamhet på Klostret samt utflykter

Vi följer utvecklingen kring coronaviruset (Covid-19) och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Detta kan innebära att programverksamhet behöver anpassas eller ställas in med kort varsel.
Gå in på Klostrets hemsida
www.klostret.ystad.se för att få uppdaterad information.

År 2021

Onsdag 27 januari kl. 19.00
Peter Boisens Ystad

Professor Ivo Holmqvist orienterar i ord och bild om den stora mängden byggnader av skilda slag som Ystads förste stadsarkitekt ritade och diskuterar vilken betydelse hans verksamhet fick för stadsbilden. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Söndag 31 januari kl. 12.00-16.00
Nyinvigning av utställningen Livets väv – Vad är ekologi?

2021 sätter vi nytt fokus på ekologi genom en liten nyinvigning.
I utställningen har konstnärer fritt tolkat temat ekologi och inför nyinvigningen kommer konstverken bytas ut. Vi välkomnar er att se de nya verken och möta konstnärerna.

Program under dagen:
kl. 13.00 berättar Gunnel Pettersson om sitt projekt Odlingen samt sitt nya konstverk ”Odlandets väv” som är en lek med den upprepning som odlandet utgör. Projektet Odlingen har ställt frågor kring kulturland-skapets förändring den i det moderna jordbruket med fokus på den bortglömda kulturväxten bovete som förändringsagent,
kl. 14.00 håller MASU workshop Mönster som växer. I workshopen kommer vi att tillsammans fundera på och rita mönster från naturen. Dessa överför deltagarna sedan till MASU:s skulptur ”(Materiella) Platsinspelningar #5” av trä i utställningsrummet.
Föranmälan till programverksamhet under dagen till
Klostrets reception 0411-57 72 86. Fri entré.

Onsdag 17 februari kl. 19.00
Då Ystad blev med färg

Hans Permbo, historiker och f.d. museifotograf, visar bilder och berättar om färgfotografins utveckling under 1800-talet och om Ystads första färgbilder 1928.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86.
Entré 80 kr, medlemmar i YF - Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr.

Tisdag 23 februari och onsdag 24 februari kl. 10.00–12.00
Sportlovsverkstad

Sportlovsverkstad på Klostret för barn från 7 år.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Fri entré.

Onsdag 10 mars kl. 19.00
Nationella genbanken bevarar trädgårdsväxter för framtiden

I juni 2016 invigdes Nationella genbanken för vegetativt förökade trädgårdsväxter. Genbanken innehåller en unik samling äldre trädgårds-växter från hela landet. Den är placerad vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp och är en fältgenbank där sorterna bevaras genom odling tillsammans med sin kulturhistoria. Föredrag av genbankskurator Karin Persson.

Söndag 21 mars kl. 14.00
YF – Ystads Kulturhistoriska Förening
håller årsmöte

Efter mötet berättar vi om Ystads skulpturpark som är temat för årsboken Ystadiana 2021. Enklare förtäring serveras i anslutning till mötet.
Obs! Medlemskortet uppvisas i receptionen före inträde. Ingen föranmälan.

Onsdag 31 mars kl. 19.00
Modernistisk arkitektur i Ystad kommun

Stadsantikvarie Karl Ekberg berättar om modernistisk arkitektur i Ystads kommun. Det görs nedslag i Ystads hamn, Glemmingebro och Sövestad och vi får bl.a. stifta bekantskap med en unik silokonstruktion, ett postmodernistiskt parkeringshus i kalla krigets 1980-tal och en prästgård i brutalistisk arkitekturstil. Det berättas om lokala arkitekter som Rune Welin och Claes B. Persson, men även andra kända namn som Bengt Edman och ingenjör Nils Weibull.

Onsdag 14 april kl. 19.00
Grep och gaffel: att planera och odla en dekorativ köksträdgård

Anette Nilsson från Boängs trädgård i Röstånga visar och talar om hur hon byggt upp sin köksträdgård och hur man kan tänka för att få en blommande odling hela säsongen. Många sorttips och en del matprat blir det också.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening med trädgårdsgruppen Sub Rosa 40 kr.

Onsdag 21 april kl. 19.00
Byggnadsvård, ekologi och hållbart byggande

Arkitekt Krister Wall, med egen verksamhet sedan 48 år och stor erfarenhet av arbete med byggnadsminnen, kyrkor och andra kultur-byggnader, berättar om restaurering, transformering m.m. av äldre byggnader, men också om äldre kontra moderna byggnadsmaterials påverkan på hälsa och hållbarhet. Krister Wall kommer också genom
ett antal exempel belysa projekt som han arbetat med. Det mest övergripande var hans engagemang under 16 år som ansvarig arkitekt, anlitad av Statens fastighetsverk, för återuppbyggnad och restaurering
av Hovdala slott i Hässleholm. Han kommer även att berätta lite om tillgänglighetsarbetet på Klostret och om visionerna som inte blivit av.

Onsdag 5 maj kl. 19.00
Medicinens sjuka historia

Läkare och artist Henrik Widegren tar er med på 5000 år av medicin-historia på ett kul sätt. Från Hippokrates till Dr Google, från pest till kolera, från åderlåtning till oral galvanism. Denna föreläsning innehåller både prat och sång, sjukvårdens resa genom tiderna och alla galna saker som har utförts (och fortfarande utförs) inom sjukvården. Sjukvården har inte alltid varit hälsosam.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 160 kr.

Onsdag 19 maj kl. 19.00
Vad händer med Ystads stränder?

Miljö- och klimatstrateg Mona Skoog berättar om kustförvaltning på lång sikt, att arbeta med naturen och skapa förutsättningar för en naturlig dynamik vid en stigande havsnivå. Hör Mona Skoog berätta om vad som gjorts och kommer att göras för Ystads stränder.

Torsdag 27 maj kl. 18.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i Peter Boisens spår

Följ med på en vandring med professor Ivo Holmqvist. Vi vandrar genom Ystads medeltida kvarter och tittar på byggnader ritade av Ystads förste stadsarkitekt Peter Boisen.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 80 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening 40 kr, betalas kontant eller med swish på plats.

Söndag 30 maj kl. 14.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i Peter Boisens spår

Lördag 5 juni kl. 9.30 från Hamntorget i Ystad
Bussutflykt till Tosterups slott och Köpingsbergs vingård

Vi åker buss till Tosterups slott där vi får en visning av slottsparken och äppelodlingen samt provsmakning av cider och must. Det finns även tid att handla. Resan går vidare till Köpingsbergs vingård där vi börjar med lunch. Vi får därefter en visning av vineriet plus barprovning av två viner. Beräknad hemkomst till Ystad kl. 15.30.
Avgift 500 kr, medlemmar i YF – Ystads Kulturhistoriska Förening med trädgårdsgruppen Sub Rosa 450 kr, där allt ovan ingår.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till föreningens bankgiro 890-2868 senast 27 maj. Anmälan är bindande.

5 juni kl. 12.00–16.00
Vernissage

Vi inviger utställningen Alfons Åberg. Utställningen är producerad av Barnutställningar i samarbete med Rabén & Sjögren samt Bok-Makaren. Fri entré.

Lördag 19 juni kl. 13.00
Workshop: Rosor och väldoft

När det ljuvliga rosariet står i full blom möts vi här för att njuta av doften. Vi inleder med att örtterapeut Eva Olsson berättar om rosorna, både historiskt och hur vi kan glädjas åt dem som smaksättare och i välgörande hudvård. Tillsammans gör vi ett härligt badsalt med rosenblad som du får med dig hem att njuta av. Det bjuds också på smakprover i rosornas tecken.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 240 kr, medlemmar i YF - Ystads Kulturhistoriska Förening med trädgårdsgruppen Sub Rosa 200 kr. I priset ingår guidning, smakprover samt material och handledning.

Onsdag 30 juni kl. 16.00 med samling vid Helenes förtöjningsplats på Hamntorget i Ystad
Kvällssegling med föredrag på Galeasen T/S Helene

Följ med på en segling med Ystads Segelfartygsförening och ta del av det seglande kulturarvet. Gunnar Carlberg berättar om segelfartygens betydelse under 1800-talet och fram till deras död i slutet av 1950-talet och Pelle Olsson berättar T/S Helenes 105-åriga historia från 1916 till idag. I mindre grupper tittar vi närmare på olika system ombord. Enkel fika ingår.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 250 kr, medlemmar i YF - Ystads Kulturhistoriska Förening 200 kr.

Administrator

YF-sigill-transp-small

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Extra händelser

Är du inte redan medlem i
YF - Ystads kulturhistoriska förening?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Allmänt

.

Juli - december 2020

Ingen utgivning av kulturkalendern sommar/höst 2020. Se aktuell  information och program på respektive verksamhets sidor eller i sociala  medier.

Kurser

Aktuella utställningar

25 april 2020 – 10 januari 2021
Tema ekologi
Det är nu 40 år sedan Franciskus av Assisi utnämndes till ekologins skyddshelgon. Klostret i Ystad byggdes av Franciskus anhängare
och vetenskapen ekologi är kanske mer aktuell idag än någonsin. Därför uppmärksammar vi under året detta 40-års jubileum med utställningar och arrangemang på temat ekologi.

6 juni 2020 – tillsvidare

Livets väv –
         Vad är ekologi?
Ekologi är läran om samspelet mellan organismer och deras miljö. Detta samspel är som en stor väv som vi alla ingår i. Vi påverkar och påverkas av jord, vatten, luft och andra levande varelser. Tillsammans med konstnärer, Ystad kommuns ekolog, samt Marietorps naturskola utforskar vi denna allomfattande och fantastiska Livets väv.