YstYF - Ystads kulturhistoriska förening Y

Foto: Lucas Gölén

Extra händelser

Längre ned på sidan kan du läsa om kurser i Klostret.

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Sidan uppdaterad:
2019-08-16

Programverksamhet på Klostret samt utflykter hösten 2019

Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF-program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Onsdag 3 juli kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Onsdag 10 juli kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Lördag 27 juli kl. 12.00–16.00
Sommarmarknad vid Klostret med
YF - Ystads kulturhistoriska förening och trädgårdsgruppen Sub Rosa

Trädgårdsmarknad med lokala produkter framför Klostret. Program: kl. 13.00 kryddvandring i Klostrets örtagård med örtterapeut Eva Olsson, kl. 14.00 föredrag i Klostrets hörsal om holländska trädgårdar av trädgårdsentusiast Elsebet Borg. (Fribiljetter till programmen delas ut under marknaden, först till kvarn). Försäljning av boken Ystadiana och fina erbjudande.

Onsdag 7 augusti kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Onsdag 14 augusti kl. 11.00, 13.00 och 15.00

Lördag 24 augusti kl. 11.00 från Hamntorget i Ystad
Bussutflykt till Kivik och Björn Ranelid

Vi åker buss till Kiviks Musteri där vi börjar med lunch bestående av ugnsbakad torskfilé med cidersås och kokt potatis. Efter en tid i butiken åker vi hem till Björn Ranelid som pratar om sitt författarskap och det bjuds på fika. Beräknad hemkomst till Ystad kl. 16.30. Avgift 400 kr, medlemmar i YF - Ystads kulturhistoriska förening 350 kr, där allt ovan ingår. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till föreningens bankgiro 890-2868 senast 16/8. Anmälan är bindande.

Söndag 25 augusti kl. 14.00
Gravstenspussel i Klosterkyrkan

I Ystads klosterkyrka finns ett antal medeltida vapensköldsprydda gravstenar. Dessa har flyttats runt i samband med utbyggnadsfaser och andra förändringar som skett i kyrkan. Går det att reda ut var gravstenarna varit placerade från början?
Arkeolog Therese Ohlsson guidar. I samband med Arkeologidagen. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 50 kr.

Onsdag 4 september kl. 19.00
Samuel Moses Marcus – en legend i Ystads fotohistoria

Hans Permbo, historiker och f.d. museifotograf, visar bilder och berättar om den fotografiska utvecklingen på 1800-talet, om vilka kemiska tekniker och uppfinningar fotograferna hade att tillgå. Vi får ta del av det äldsta fotografiet av en Ystadsbo fram till Ystads första bofaste fotograf Samuel Moses Marcus som 1865 slog sig ner i Ystad. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr.

Onsdag 18 september kl. 19.00
Spanska sjukan i Skåne 1918

Hans Bertil Hansson, tidigare smittskyddsläkare i Malmöhus läns landsting, berättar om hur influensan började här i Skåne med det första dödsfallet, hur sjukan spreds över hela landet och om dåtidens behandlingsrekommendationer. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF - Ystads kulturhistoriska förening 40 kr.

Torsdag 26 september kl. 14.00
Visning på Klostret

Visning av utställningen ”För 100 år sedan…” En tillbakablickande utställning med utgångspunkt från första världskrigets slut med nedslag i den tidens Sverige och Ystad. Ingen föranmälan, begränsat antal platser. Entré 50 kr.

Lördag 5 oktober kl. 11.00 från Hamntorget i Ystad
Bussutflykt till S:t Petri kyrka och Rådhuset i Malmö

Vi åker buss till Malmö där vi börjar med ett besök i S:t Petri kyrka där Anders Reisnert guidar. Vi äter italienskt på Lilla Torg (valfri pastarätt). Därefter besöker vi Rådhuset där Björn Bjelke-Holtermann berättar om renoveringen som nyligen gjorts. Eftermiddagsfika serveras på hemfärden. Beräknad hemkomst till Ystad kl. 17.30. Avgift 450 kr, medlemmar i YF - Ystads kulturhistoriska förening 400 kr, där allt ovan ingår. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till föreningens bankgiro 890-2868 senast 27/9. Anmälan är bindande.

Onsdag 16 oktober kl. 19.00
För 100 år sedan – Europas största kavalleriregemente i Ystad!

Emil Sjörup och Anders Fagerström från Ystads Militärhistoriska museum berättar om Ystads militära historia med utblickar på omvärlden. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86.
Entré 80 kr.

Lördag 26 oktober och söndag 27 oktober kl. 13.00–15.00
Höstlovsverkstad

Höstlovsaktivitet för barn 7–12 år. Gillar du att fotografera? Fotografen Gabriella Dahlman håller workshop i street photography. Du kan också ta roliga porträtt eller varför inte en selfie i vår retrofotoateljé. Ingår i Bästa Biennalen. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Fri entré.

Tisdag 29 oktober och onsdag 30 oktober kl. 10.00–12.00 samt
kl. 13.00–15.00
Höstlovsverkstad

Torsdag 31 oktober kl. 14.00
Visning på Klostret

Visning av utställningen ”Samuel Moses Marcus”.
Fotografen som förevigade det sena 1800-talets Ystad. Ingen föranmälan, begränsat antal platser. Entré 50 kr.

Onsdag 6 november kl. 19.00
Mina minnen från kvarteret runt Klostret

Skådespelaren Bror Tommy Borgström berättar om sina barndomsminnen från 1950-talets Ystad runt klosterkvarteret. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr.

Onsdag 20 november kl. 19.00
lomprakt och gröna oaser

Ingemar Åkesson berättar och visar sina bilder från Ystads vackra blomsterplanteringar och gröna oaser. Bilderna är tagna rekordsommaren 2018. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i YF - Ystads kulturhistoriska förening 40 kr.

Söndag 24 november kl. 12.00–16.00
Vernissage julutställningen Retrojul – juldukar från 1950- och 1960-talen

En utställning från textilformgivningens glansdagar som väcker igenkännandets glädje. Utställning invigs kl. 13.00 av kultur-historikerna Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark, följt av en kort visning av utställningen. Kl. 13.30 Föredrag ”Textila detektiver”, där Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark berättar om sin insamling och forskning kring tryckta jultextilier. Ta med dig egna juldukar och få chansen att lära dig mer. Fri entré.

Torsdag 28 november kl. 14.00
Visning på Klostret

Visning av utställningen ”Samuel Moses Marcus”.

Söndag 1 december kl. 12.00–16.00
Första advent på Klostret

Kom med hela familjen och julpyssla på Klostret. Fri entré.

Administrator

YF-sigill-transp-small
Subrosaknapp1

Klicka på Sub Rosa -knappen ovan för info och program.

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Allmänt

Är du inte redan medlem i YF ?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Klicka på bilden nedan så ser du hela programmet

ystad_kulturkalendern_v_2019_framsida

Kurser

Aktuella utställningar

8 april 2017 – tillsvidare

Klostret 750 år – en historisk tidsresa

Klostrets historia under 750 år är en spännande resa från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Utställningen ger också utblickar i staden och världen

pgm2018-klostret1

8 april 2017 – tillsvidare

På ruinens brant

F
otografier från Klostrets restaurering i början av förra seklet.
pgm2018-ruinens_brant

3 juni 2018 - tills vidare

Jordens hemligheter – en arkeologisk upptäcksfärd

pgm2018-jordens_hemligheter

Välkomna till en interaktiv familjeutställning som vill väcka intresse för arkeologi. Här får besökaren upptäcka vetenskapen och yrket ur flera perspektiv. Utställningen tar utgångspunkt i Ystad och Österlen men sneglar på vår omvärld.

24 mars – tillsvidare

För 100 år sedan…

En tillbakablickande utställning med utgångspunkt från första världskrigets slut med nedslag i den tidens Sverige och Ystad. Utställningen ger även perspektiv på vår samtid.

vernissagekort-2019-03-24_för hundra år sedan

9 juni – tillsvidare

Samuel Moses Marcus

Fotografen som förevigade det sena 1800-talets Ystad. Fotografierna kommer från Ystads Fornminnesförenings bildarkiv.