YstYstads kulturhistoriska förening Y

Foto: Lucas Gölén

Extra händelser

Längre ned på sidan kan du läsa om kurser i Klostret.

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Uppdaterad:  2019-04-04

Programverksamhet hösten 2019

Nu har vi också en trädgårdsgrupp, Sub Rosa med en egen programsida! Se ovan till höger.
Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF-program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Söndag 3 februari kl. 17.00
Konsert i Klosterkyrkan ”Musica Alta – Fem temperament”
I sällskap av toppensemblen Capella de la Torre bjuder Ensemble Mare Balticum på musik från 1400- och 1500-talet. Dansant och svängig musik från renässansens höjdpunkt. Samarrangemang med Musik i Syd. Biljetter köpes på Klostret eller från kl. 16:00 i kyrkan före konserten. Entré 120 kr, under 20 år fri entré.

Tisdag 19 och onsdag 20 februari kl. 10.00–12.00
Sportlovsverkstad
Sportlovsaktivitet för barn 7–12 år. Smaskig fika utlovas.
Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Fri entré.

Torsdag 28 februari kl. 14.00
Visning på Klostret
Visning av utställningen ”Jordens hemligheter – en arkeologisk upptäcktsfärd”. En interaktiv familjeutställning som vill väcka intresse för arkeologi. Ingen föranmälan. Entré 50 kr.

Lördag 2 mars kl. 17.00
Konsert i Klosterkyrkan ”Ack, libertas”
Den svenske 1600-talsdiktaren Lars Wivallius är lika känd för sin viskonst som ökänd för sitt skandalomsusade liv. Med estradören Martin Bagge och lutenisten Mikael Paulsson speglar Ensemble Mare Balticum delar av hans liv och leverne. Samarrangemang med Musik i Syd. Biljetter köpes på Klostret eller från kl. 16:00 i kyrkan före konserten. Entré 120 kr, under 20 år fri entré.

Söndag 17 mars kl. 14.00
Ystads Fornminnesförenings årsmöte
Obs! Medlemskortet ska uppvisas i receptionen. Efter mötet bjuds det på enklare förtäring och Emil Sjörup från Ystads Militärhistoriska museum berättar om Oscar Matthiesens dragontavla. Ingen föranmälan.

Söndag 24 mars kl. 12.00–16.00
Vernissage av utställningen ”För 100 år sedan…”
En tillbakablickande utställning med utgångspunkt från första världskrigets slut med nedslag i den tidens Sverige och Ystad. Utställningen ger även perspektiv på vår samtid. Fri entré.

Torsdag 28 mars kl. 14.00
Visning på Klostret
Visning av utställningen ”För 100 år sedan…”. En tillbakablickande utställning med utgångspunkt från första världskrigets slut med nedslag i den tidens Sverige och Ystad. Ingen föranmälan.

Lördag 30 mars kl. 17.00
Konsert i Klosterkyrkan ”Triumf att finnas till”
Edith Södergrans dikt ”Triumf att finnas till” har fått ge namn åt detta succéprogram från 1996, med Sven Wollter och Ensemble Mare Balticum. Vi bjuds på en poesikonsert där ord och ton från olika epoker kombineras i ett fantasifullt flöde. Samarrangemang med Musik i Syd. Biljetter köpes på Klostret eller från kl. 16:00 i kyrkan före konserten. Entré 120 kr, under 20 år fri entré.

Onsdag 10 april kl. 19.00
Mina minnen från kvarteret runt Klostret
Skådespelaren Bror Tommy Borgström berättar om sina barndomsminnen från 1950-talets Ystad runt klosterkvarteret. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr.

Onsdag 17 april kl. 19.00
För 100 år sedan – Europas största kavalleriregemente i Ystad!
Emil Sjörup och Anders Fagerström från Ystads Militärhistoriska museum berättar om Ystads militära historia med utblickar på omvärlden. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86.
Entré 80 kr.

Onsdag 24 april kl. 19.00
Klostret 750 + 1 år
Arkeologerna Anders Ohlsson och Lars Jönsson berättar om utgrävningen vid Klostret 2018 och vilka fynd som gjordes. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr, medlemmar i Ystads Fornminnesförening 40 kr.

Torsdag 25 april kl. 14.00
Visning på Klostret
Visning av utställningen ”Klostret 750 år – en historisk tidsresa”.
En utställning om Klostrets historia under 750 år, från etablering
och uppgång till förfall och återupprättelse. Ingen föranmälan.

Söndag 5 maj kl. 17.00
Konsert i Klosterkyrkan ”Musik från stormaktstidens Sverige”
Musik med Ensemble Mare Balticum som bland annat illustrerar hur det kan ha låtit ombord på stormaktstidens mäktiga örlogsfartyg, regalskeppet Kronan. Som berättare medverkar grundaren av ensemblen, tillika musikarkeolog, Cajsa S. Lund. Samarrangemang med Musik i Syd. Biljetter köpes på Klostret eller från kl. 16:00 i kyrkan före konserten. Entré 120 kr, under 20 år fri entré.

Onsdag 15 maj kl. 19.00
Ystad, staden på gränsen till det stora krigets efterdyningar
Föredrag av historikern Mats Hellstenius om händelseutvecklingen
i det södra Östersjöområdet för 100 år sedan. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 80 kr.

Lördag 18 maj kl. 8.00 från Hamntorget i Ystad
Bussutflykt till Esrum Kloster på Själland
Vi åker genom det danska landskapet och stannar på vägen för en fika. Framme får vi en rundvisning med guide som berättar om hur klosterlivet var på medeltiden. Vi äter en lunch med inslag av medeltiden. Därefter får vi en rundvisning av klosterträdgården och får höra lärorika historier om munkarnas medicinska kunskaper. Berättelserna kryddas med smakprover. Eftermiddagskaffe i bussen. Beräknad hemkomst till Ystad kl. 18.00. Avgift 900 kr, medlemmar i Ystads Fornminnesförening 850 kr, där allt ovan ingår. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till Ystads Fornminnesförenings bankgiro 890-2868 eller swisha till 123 510 55 23 senast 10/5. Anmälan är bindande.

Onsdag 22 maj kl. 18.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i gamla Ystad
Följ med på en vandring med Ronny Nielsen och Staffan Björnberg. Vi vandrar genom Ystads medeltida kvarter. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 80 kr, medlemmar i Ystads Fornminnesförening 40 kr, betalas kontant eller med swish på plats.

Torsdag 23 maj kl. 14.00
Visning på Klostret
Visning av utställningen ”För 100 år sedan…”. En tillbakablickande utställning med utgångspunkt från första världskrigets slut med ned-slag i den tidens Sverige och Ystad. Ingen föranmälan. Entré 50 kr.

Onsdag 29 maj kl. 18.00 med samling utanför Klostrets entré
Stadsvandring i gamla Ystad

Söndag 9 juni kl. 12.00–16.00
Vernissage av utställningen ”Samuel Moses Marcus”
Fotografen som förevigade det sena 1800-talets Ystad. Fotografierna kommer från Ystads Fornminnesföreningens bildarkiv. Fri entré.

Onsdag 12 juni kl. 19.00

Mina minnen från kvarteret runt Klostret

Torsdag 13 juni kl. 14.00
Visning av utställningen ”Samuel Moses Marcus”. Fotografen
som förevigade det sena 1800-talets Ystad. Ingen föranmälan.

Onsdag 26 juni kl. 18.00 med samling på Österleden 35
Bakom planken
Följ med på en trädgårdsvandring i Östra Förstaden med Ingemar Åkesson. Vi besöker fem privata trädgårdar. Förbokning till Klostrets reception 0411-57 72 86. Avgift 80 kr, medlemmar i Ystads Forn-minnesförening 40 kr, betalas kontant eller med swish på plats.

Söndag 30 juni kl. 12.00–16.00
Ystads Fornminnesförening på Klostret
Möt styrelsen i Ystads Fornminnesförening med trädgårdsgruppen Sub Rosa och ta del av fina erbjudande.
Årets Ystadiana presenteras och det sker visningar av utställningen ”Samuel Moses Marcus” under dagen.

Administrator

YF-sigill-transp-small
Subrosaknapp1

Klicka på Sub Rosa -knappen ovan för info och program.

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Allmänt

Är du inte redan medlem i YF ?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Klicka på bilden nedan så ser du hela programmet

ystad_kulturkalendern_v_2019_framsida

Kurser

Aktuella utställningar

8 april 2017 – tillsvidare

Klostret 750 år – en historisk tidsresa

Klostrets historia under 750 år är en spännande resa från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Utställningen ger också utblickar i staden och världen

pgm2018-klostret1

8 april 2017 – tillsvidare

På ruinens brant

F
otografier från Klostrets restaurering i början av förra seklet.
pgm2018-ruinens_brant

3 juni 2018 - tills vidare

Jordens hemligheter – en arkeologisk upptäcksfärd

pgm2018-jordens_hemligheter

Välkomna till en interaktiv familjeutställning som vill väcka intresse för arkeologi. Här får besökaren upptäcka vetenskapen och yrket ur flera perspektiv. Utställningen tar utgångspunkt i Ystad och Österlen men sneglar på vår omvärld.

24 mars – tillsvidare

För 100 år sedan…

vernissagekort-2019-03-24_för hundra år sedan

9 juni – tillsvidare

Samuel Moses Marcus

Fotografen som förevigade det sena 1800-talets Ystad. Fotografierna kommer från Ystads Fornminnesförenings bildarkiv.