Foto: Lucas Gölén

Extra händelser

Längre ned på sidan kan du läsa om kurser i Klostret.

känn_dina_kvarter_2012

KLicka på bilden ovan så kommer du till bildarkivet!

Programverksamhet hösten 2017

Nu har vi också en trädgårdsgrupp, Sub Rosa med en egen programsida! Se ovan till höger.
Besök vårt arkiv >> om du vill se äldre händelser och program
Programmet i  pdf-format kan du öppna här: YF program
Här nedan visas timade och kommande händelser. Platsen är i Klostret om inget annat sägs.

Bakgrunden är färgad för den närmast kommande händelsen...   Turkos för YF, grön för Sub Rosa och gul för klostret.

Lördagar under juli månad kl. 13.00

erbjuds Klostrets betalande gäster samt medlemmar i Ystads Fornminnesförening en gratis visning av utställningen ”Klostret 750 år – en historisk tidsresa”. Begränsat antal platser.

Lördagen den 1 juli kl. 12.00-16.00

Medeltidsdag vid Klostret

Möt dansgruppen Cadenza och prova på medeltida dans. De berättar om sina dräkter och dansens historia. Uteaktivitet. Fri entré.

Onsdagen den 5 juli kl. 19.00

Utdrivningen

Föreställning i Klostrets korsgång med skådespelaren Bror Tommy Borgström som handlar om utdrivningen av gråbröderna 1532 samt Klostrets historia. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 180 kr, YF-medlemmar 160 kr.

Lördagen den 8 juli kl. 12.00-16.00

Medeltidsdag vid Klostret
Möt medeltidsduon Thor och Mårten och lyssna på medeltidsmusik. Uteaktivitet. Fri entré.

Söndagen den 9 juli kl. 14.00

S:t Villehad – Ystads helgon?

Föredrag i Klostrets hörsal av präst Jonas Ahlner om en franciskansk martyr och helgon. Entré 50 kr.

Onsdagen den 12 juli kl. 13.00

Klostrets läkande växter - modern nytta av gammal kunskap

Vi botaniserar i Klostrets örtagård med örtterapeut Eva Olsson och får den historiska bakgrunden till örterna berättad samt stiftar bekantskap med Hildegard von Bingen. Det bjuds på Hjärtevin och Nervkaka. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86.
Entré 200 kr.

Lördagen den 15 juli kl. 12.00-16.00

Klostret får besök av
den militärhistoriska föreningen Albrechts Bössor som visar medeltida hantverk. Prova på och få insyn i det medeltida borgarlivet i Ystad. Uteaktivitet. Fri entré.

Torsdagen den 20 juli kl. 19.00

Medeltidsquiz i Klostrets korsgång

Medeltidsmusiker och riksspelman Erik Ask-Upmark är quizledare i en spännande och avslappnad tävling. Det bjuds på medeltida musik, kunskapsiver, humor och snacks. Från 13 år. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 100 kr.

Lördagen den 22 juli kl. 12.00-16.00

Medeltidsdag vid Klostret
Klostret får besök av den historiska föreningen Luntertuns Artilleri Corps som visar medeltida bössor och berättar om svartkruts-vapnens historia. Uteaktivitet. Fri entré.

Onsdagen den 26 juli kl. 19.00

Utdrivningen

Föreställning i klostrets korsgång med skådespelaren Bror Tommy Borgström som handlar om utdrivningen av gråbröderna 1532 samt Klostrets historia. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 180 kr, YF-medlemmar 160 kr.

Lördagen den 29 juli kl. 12.00-16.00

Klostret f
år besök av föreningen Skånska Björnens Riddare med sina hästar. Kom och bli dubbad till riddare. Uteaktivitet. Fri entré.

Tisdagen den 1 augusti kl. 19.00

Torsdagen den 3 augusti kl. 19.00

Medeltidsquiz i Klostrets korsgång

Onsdagen den 9 augusti kl. 13.00

Klostrets läkande växter - modern nytta av gammal kunskap

57 72 86. Entré 200 kr.

Lördagen den 12 augusti kl. 12.00

Pilgrimsvandring

Vi samlas i Klostrets reception och åker sedan buss till Stora Köpinge kyrka. I Stora Köpinge kyrka berättar präst Jonas Ahlner om pilgrimsvandringen och vandrar sedan med oss tillbaka till Klosterkyrkan i Ystad. Dagen avslutas med eftermiddagsfika i Klostrets Rosarie. I samarbete med Svenska Kyrkan. Föranmälan senast torsdagen den 10 augusti till Klostret 0411-57 72 86.
Entré 100 kr.

Söndagen den 20 augusti kl. 11.00

Guidad trädvandring på Stenshuvud

Följ med trädgårdsgruppen Sub Rosa och vandra. Vi samlas på Stenshuvuds parkering. Begränsat antal platser. Föranmälan till Inger 0709-18 21 39. Avgift
125 kr, YF-medlemmar 100 kr. Betalas på plats.

Onsdagen den 6 september kl. 19.00

Sockerkungen

Föredrag i Klostrets hörsal av Bengt Lachmann som berättar om sin farfar sockerbruksdirektören Jacob Lachmann. Begränsat antal platser.

Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr, YF-Medlemmar 30 kr.

Torsdagen den 14 september kl. 19.00

Klosterkonsert med Malin Broman (violin) och Musica Vitae i Klosterkyrkan

Musica Vitae är orkestern som tar livets musik till den enskilde lyssnaren. Med stringent elegans hanterar de 15 stråkarna konstmusikens alla världar. Biljetter köpes med kort eller kontant på konserten. Entré 120 kr, under 20 år 60 kr.

Onsdagen den 20 september kl. 19.00
Hur lät det i Klostret?
Musikarkeolog Cajsa S Lund berättar om fynd och traditioner, från spel på pipor och snurror av ben till tidebönens gregorianska sång, i Klostret hörsal. Levande musikexempel illustrerar föredraget. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr.

Torsdagen den 21 september kl. 19.00

Luktärtssafari – historia, sorter och odlingsråd

Cecilia Wingård berättar allt om luktärter i Klostrets hörsal. Efter föredraget kommer det att finnas fröer till försäljning. Begränsat antal platser. För mer info ring Inger 0709-18 21 39. Entré 60 kr, YF-medlemmar 30 kr.

Lördagen den 23 september kl. 19.00

Konsert med manskören Harmoni, damkören Via Musika, Sven-Erik Erlö och blockflöjtsensemble från Kulturskolan i Klosterkyrkan.

En spännande musikalisk tidsresa från 1200-talet till nutid. Dirigent Violeta Todorova.
Fri entré.

Lördagen den 30 september kl. 13.00

I klostrets kök – kurer, salvor och elexir

Workshop på Klostret med örtterapeut Eva Olsson. Vi tillverkar
vår egen salva och gör en örtolja på samma sätt som munkarna gjorde. Det bjuds även på smakprover på de kurer som kunde rekommenderas inom klostermedicinen.
Föranmälan till Klostret 0411- 57 72 86. Entré 240 kr.

Onsdagen den 4 oktober kl. 19.00

Mordet i klostret

Försök till lösning av en medeltida mordgåta med bäring på Ystad. Föredrag i Klostrets hörsal av universitets-lektor Gert Jeppsson. Begränsat antal platser.
Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr,
YF- medlemmar 30 kr.

Torsdagen den 5 oktober kl. 19.00

OBS! Inställt

Klosterkonsert Ensemble Konkret med sopran Marie Alexis i Klosterkyrkan

Ensemble Konkret är en trio som har utmärkt sig som flitiga beställare av ny musik och på musik av idel välbekanta upphovsmän.

Lördagen den 7 oktober kl. 9.00 från Hamnplan i Ystad

Tingsutfärd med arkeolog och ortnamnsforskare Ola Svensson

Följ med på en b
ussutflykt till medeltida och förhistor-iska samlingsplatser i östra Skåne. Platser där man har träffats till ting, kult, årstidsfirande m.m. Beräknad hemkomst till Ystad kl. 17.30. Avgift 450 kr, YF-medlemmar 400 kr. I priset ingår lunch, guide samt eftermiddagsfika.
Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86 och betalning till Ystads Fornminnesförening bg 890-2868 senast 29/9. Anmälan är bindande.

OBS! Inställt

Onsdagen den 18 oktober kl. 19.00

Resor till kloster och möten med nunnor och munkar
Författaren och fotografen Pippi Engstedt berättar om bilderna i den pågående utställningen i Klostrets korsgång. Tips på hur man hittar och bor på klostergästhem.
Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr.

Torsdagen den 26 oktober kl. 14.30

Visning till kaffet

Visning av utställningen ”Klostret 750 år –
en historisk tidsresa” samt kaffe med dopp.
Entré 70 kr.

Fredagen den 27 oktober kl. 18.00

Konsert Uti vår hage i Klosterkyrkan

En resa bland romantiska sånger och lidelsefulla operaarior med inspiration från Ystad Klosterträdgård. Verk av Händel, Mozart, Alfvén, Schumann och Schubert. Medverkande: Leena Malkki – sopran och Olle Sjöberg - piano.
Biljetter köpes via Ystad Turistbyrå, 0411-57 76 81. Info: www.operafabriken.se.
Entré 150 kr.

Tisdagen den 31 oktober och onsdagen den 1 november kl. 10.00-12.00

Workshop på Klostret med foto och växter

Höstlovsaktivitet för barn från 7 år. Vi tittar på Klostrets örtagård och letar bland växterna efter snygga former. Med den spännande fototekniken cyanotopi gör vi sedan fina foton med hjälp av växterna. Kul quiz och smaskig fika utlovas.
Begränsat antal platser.
Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Avgift 20 kr.

Onsdagen den 1 november kl. 19.00

Medeltida klosterliv i Ystad och på Österlen
Föredrag i Klostrets hörsal av arkeolog Lars Jönsson som berättar om premonstratenserklostret i Tommarp och franciskanerklostret i Ystad och belyser såväl likheter som skillnader. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr,
YF-medlemmar 30 kr.

Torsdagen den 2 november kl. 19.00

Klosterkonsert Quartetto di Cremona i Klosterkyrkan

Sedan dess bildande år 2000 har Quartetto di Cremona etablerat ett rykte som en av de mest spännande kammarensembler på den internationella scenen med omfattande repertoar som sträcker sig från början av Haydn till nutida musik. Biljetter köpes med kort eller kontant på konserten. Entré 120 kr, under 20 år 60 kr.

OBS! Nyinsatt

Fredagen den 3 november kl. 18.00

Vandrare: en digital konstinstallation/Österlen lyser

Byggnadens forna innevånare besjälar rummet som skuggor ur det  förflutna. Under golvet ligger deras ben begravda; lever deras ande kvar i väggarna? I korsgången skred gråbröderna under böner och  kontemplation. Nu befolkas rummet på nytt och här gestaltas hur det en gång kan ha varit. Konstinstallation i Korsgången,  producerad med bidrag från Region Skåne. Fri entré

OBS! Nyinsatt

Torsdagen den 23 och fredagen den 24 november kl. 19.00

Utdrivningen - extraföreställningar

Föreställning i Klostrets korsgång med skådespelaren Bror Tommy Borgström som handlar om utdrivningen av gråbröderna 1532 samt Klostrets historia. Begränsat antal platser. Biljetter: förköp i Klostrets reception senast kl. 17.00 dagen innan  föreställningen. Entré 180 kr, YF-medlemmar 160 kr.

Administrator

YF-sigill-transp-small
Subrosaknapp1

Klicka på Sub Rosa -knappen ovan för info och program.

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Allmänt

Är du inte redan medlem i YF ?
Då finns det all anledning att bli det. Till den facila kostnaden av 150 Kr/år (familjemedlem 50:-) får du mycket i utbyte!

Klicka på bilden nedan så ser du hela programmet

YK-kulturpgm-2017h

Kurser

Aktuella utställningar

12 februari – tillsvidare

Minnen av Klostret

En utställning med föremål och personliga minnes-berättelser om Klostret.

12 februari – tillsvidare

Om 750 år

En elevutställning om framtiden.

8 april – tillsvidare

Klostret 750 år – en historisk tidsresa

Klostrets historia under 750 år är en spännande resa från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Utställningen ger också utblickar i staden och världen

8 april – tillsvidare

På ruinens brant

F
otografier från Klostrets restaurering i början av förra seklet.