YF-arkivet

Ystads Fornminnesförenings
arkivsidor

Årliga arkivsidor återfinnes genom att  klicka på önskat  årtal nedan

2008-2009   2010  2011  2012 2013 2014 2015 2016 2017

Bildarkivet, fotografier och bilder att söka i Ystads museers databas: sofieweb.ystad.se>>

Skrifter

Ystads Fornminnesförening har producerat en rad skrifter genom åren utöver de återkommande årsböckerna. Många av dessa innehåller uppsatser av hög kvalitet och dessa kan nu sökas via innehållsförteckningen för resp skrift.

De flesta årsböckerna liksom en del av de fristående skrifterna har också ett stort intresse för forskning och historiebeskrivning.

En lista över YFs alla skrifter kan du se här: Skrifter 1907-20>>

Evenemangsarkiv

Detta arkiv startade dec 2008 och innehåller de händelser som annonserats på yf webbplats.

Torsdagen den 14 januari kl. 14.30

Visning till kaffet

Visning av utställningen Dräktsilver – allmogens ”juveler” samt kaffe med dopp. Ingen föranmälan. Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Onsdagen den 27 januari kl. 19.00
Violet Tengberg – skapande mystik
Föredrag om konstnären Violet Tengberg av Antoon Geels, professor i religionsvetenskap. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Söndagen den 7 februari kl. 12.00–16.00
Vernissage på utställningen Inför Buddha
bilder från Burma
En utställning med fotografier tagna av fotografen och kulturantropologen Ulla Nilsdotter Jonsson. Entré 40 kr.
Plats: Klostret.

Torsdagen den 11 februari kl. 14.30 Visning till kaffet

Fotografen och kulturantropologen Ulla Nilsdotter Jonsson visar sin utställning Inför Buddha bilder från Burma. Ingen föranmälan. Entré 50 kr inkl. kaffe
                              med dopp. Plats: Klostret.

Onsdagen den 24 februari kl. 13.00–15.00

Sportlovsverkstad
Guld och gudar från Burma. Verkstad med inspiration från Burma. Från 7 år. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Söndagen den 6 mars kl. 12.00–16.00
Vernissage på utställningen Närvaro
Åsa Melin visar skulptur, måleri och poesi i Klosterkyrkan.
Entré 40 kr. Plats: Klostret.

Torsdagen den 10 mars kl. 14.30
Visning till kaffet
Visning av utställningen Himmelskt vackert – vävnader från Österlen samt kaffe med dopp. Ingen föranmälan.
Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Söndagen den 13 mars kl. 14.00
Ystads Fornminnesförenings årsmöte
Efter mötet bjuds det på enklare förtäring och vi berättar om Klosterjubileet 2017.

Ingen föranmälan. Alla medlemmar är välkomna! Plats: Klostret.

Obs! Medlemskortet ska uppvisas i receptionen.

Onsdagen den 16 mars kl. 12.00
Lunchföreläsning

Buddhistiskt nyår i Laos. Föreläsning av fotografen och kulturantropologen Ulla Nilsdotter Jonsson. Ingen föranmälan.
Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Onsdagen den 23 mars kl. 19.00
Burma – det gyllene landet
Fotografen och kulturantropologen Ulla Nilsdotter Jonsson berättar i ord och bild om Burma. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86. Entré 50 kr. Plats: Klostret.

Onsdagen den 13 april kl. 19.00
Ystads historia med inriktning på hamnen
Nytt föredrag av Ronny Nielsen och Claes B
Persson. Ingen föranmälan. I samarbete med Stadsbiblioteket. Fri entré.
OBS! Plats: Ystads Stadsbibliotek.

Lördagen den 23 april kl. 14.00

OBS! Inställd programpunkt!

Visning av Ystads Militärhistoriska museum

Programpunkten återkommer vid ett senare tillfälle.

Torsdagen den 5 maj – söndagen den 8 maj

Kulturhistorien.se evenemangshelg

Se www.kulturhistorien.se för mer info.

Lördagen den 7 maj kl. 14.00
Klostret i tid och otid
Arkeologisk vandring runt klostret med arkeolog Anders Ohlsson från Lunds Universitets Historiska Museum. Utomhusaktivitet. Samling i Klostrets reception. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86. I samarbete med Kulturhistorien.se. Entré
50 kr. Plats: Klostret.

Söndagen den 8 maj kl. 14.00
Visning av utställningen Närvaro
Konstnären Åsa Melin visar sin utställning Närvaro - skulptur, måleri och poesi. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86. I samarbete med Kulturhistorien.se. Entré 50 kr. Plats: Klostret

Lördagen den 14 maj kl. 8.00 samling i färjeterminalen
Endagstur till solskensön Bornholm med Ystads Fornminnesförening
Båten avgår 8.30 och ombord finns det möjlighet att äta frukost. Vid ankomst till Rönne väntar en buss som tar oss kustvägen till öns nordspets med borgruinen Hammershus. Vi stannar och promenerar upp till borgen. Turen går sedan vidare till tvillingstäderna Sandvig och Allinge. I Allinge stannar vi i sillrökeriet och äter lunch, goda saker från havet. Därefter åker vi kustvägen till Bornholms Konstmuseum där vi får en guidad tur. Vi kommer även att besöka städerna Gudhjem och Svaneke. Det blir en givande dag där vi åker runt hela ön, gör trevliga stopp och får höra om både öns historia respektive hur det är att bo på ön idag. Ankomst till Ystad 19.50. Avgift 800 kr, YF- o Sub Rosa-medlemmar 770 kr. I priset ingår båtresa t/r, ett presentkort till ett värde av 170 DKK att handla för i butiken ombord, buss hela dagen, lunch (ej dryck) samt inträde Bornholms Konstmuseum och guidning. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till Ystads Fornminnesförenings bg 890-2868 senast fredagen den 29/4. Anmälan är bindande.

Måndagen den 30 maj kl. 18.30 samåker vi i egna bilar från Norreportskolans parkering
Sparrissafari i Ingelstorp med trädgårds-gruppen Sub Rosa
Vi blir guidade på fälten med alla olika sparris-sorter och efteråt blir det sparrissoppa med bröd och dryck. Avgift 150 kr, YF- o Sub Rosa-medlemmar 130 kr. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till Ystads Fornminnesförenings bg 890-2868 senast fredagen den 20/5. Anmälan är bindande.

Måndagen den 6 juni kl. 14.00–18.00
Vernissage och urpremiär på utställningen Archaeomusica – musik så började det
En vandringsutställning om ljud och musik från forna tiders Europa. Entré 80 kr, YF- o Sub Rosa-medlemmar 40 kr.
Plats: Klostret.

Lördagen den 2 juli kl. 10.00 samåker vi i egna bilar från Norreportskolans parkering

Trädgårdsrunda på Österlen med trädgårdsgruppen Sub Rosa

Vi kör till Mandelmanns trädgårdar i Rörum som vi på egen hand utforskar. Stoppet avslutas med en tallrik soppa i Trädgårdsköket. Därefter kör vi vidare till den Engelska trädgården i Svabesholm där vi får en visning. Avgift 170 kr, YF- o Sub Rosa-medlemmar 150 kr. Föranmälan till Klostrets reception 0411-57 72 86 och betalning till Ystads Fornminnesförenings bg 890-2868 senast onsdagen den 22/6. Anmälan är bindande

.

Administrator

Utställningar som har ägt rum

YFs resor för medlemmar

Kurser

YF-sigill-transp-small

Bilderna är oftast också länkar till mer info - klicka på bilderna! Understrukna texter kan du också klicka på för mer information.

Arkivlänkar

YF och Klostrets Årsprogram