yf-text-kallos_48px_ljus3-tr

Programknapp1

Subrosaknapp1

om Ystads Fornminnesförening

från och om föreningen samt våra partners

program, kurser, utställningar och resor

trädgårdsgruppen
Sub Rosa

Produkterknapp1

Remissknapp1

Medlemsknapp1

Kontaktknapp1

böcker och innehållsförteckningar

YFs remissvar till kommunen

medlemsinloggning

kontaktinformation och adresser

arkivknapp2

Sparade händelser,  program och bildarkivet.

Nytt och aktuellt      2017-11-01

• År 2017 är det 750 år sedan Klostret i Ystad grundades! Detta firar vi med utställningar, visningar, konserter, föredrag m.m. Jubileet kommer att uppmärksammas i hela Ystad.
  • Glöm inte att betala in årsavgiften för 2017, observera att årsboken Ystadiana 2017 kostar 200 kr för medlem och 350 kr för icke medlem.
  • Klicka på bildknapparna ovan för att gå direkt till resp sida.

Ystadiana 2017

2017 års Ystadiana finns nu tillgänglig i Klostret.

Omslag Ystadiana 2017

Klostret i Ystad firar 750-årsjubileum
och Ystads Fornminnesförening fyller 110 år

Ystads Fornminnesförening uppmärksammar Klostrets jubileum och invånarna i Ystad med en gåva i form av en bronsmodell av Klostret.

Modellen visar hur Franciskanklostret med närområde såg ut omkring 1530, en naturlig mötesplats och utgångspunkt för samlingar och vandringar i och utanför Klostret.

Klicka på knappen t h för att höra intervju med S. Goksör vid invigningen             Radioactive

0T1A5661

Invigningen 15/6 2017, Kent Mårtensson kommunstyrelsens ordförande tar emot gåvan av YFs ordförande Per-Axel Sjöholm.
Foto: Lucas Gölén

YA-m_text-blå-bg
YA-annonser

OBS!

Vi har en glädjande nyhet:

Torsdagen den 23 och fredagen den 24 november kl. 19.00

Utdrivningen - extraföreställningar

Föreställning i Klostrets korsgång med skådespelaren Bror Tommy Borgström som handlar om utdrivningen av gråbröderna 1532 samt Klostrets historia. Begränsat antal platser. Biljetter: förköp i Klostrets reception senast kl. 17.00 dagen innan  föreställningen. Entré 180 kr, YF-medlemmar 160 kr.

.

Ystads Fornminnesförening

Onsdagen den 1 november kl. 19.00

Medeltida klosterliv i Ystad och på Österlen
Föredrag i Klostrets hörsal av arkeolog Lars Jönsson som berättar om premonstratenserklostret i Tommarp och franciskanerklostret i Ystad och belyser såväl likheter som skillnader. Begränsat antal platser. Föranmälan till Klostret 0411-57 72 86. Entré 60 kr,
YF-medlemmar 30 kr.

Klostret

Torsdagen den 2 november kl. 19.00

Klosterkonsert Quartetto di Cremona i Klosterkyrkan

Sedan dess bildande år 2000 har Quartetto di Cremona etablerat ett rykte som en av de mest spännande kammarensembler på den internationella scenen med omfattande repertoar som sträcker sig från början av Haydn till nutida musik. Biljetter köpes med kort eller kontant på konserten. Entré 120 kr, under 20 år 60 kr.

Klostret

Fredagen den 3 november kl. 18.00

Vandrare: en digital konstinstallation/Österlen lyser

Byggnadens forna innevånare besjälar rummet som skuggor ur det  förflutna. Under golvet ligger deras ben begravda; lever deras ande kvar i väggarna? I korsgången skred gråbröderna under böner och  kontemplation. Nu befolkas rummet på nytt och här gestaltas hur det en gång kan ha varit. Konstinstallation i Korsgången,  producerad med bidrag från Region Skåne. Fri entré